Szakirodalmak témák szerint
Szakirodalmi ajánlások
A Bázis kiemelt feladata, hogy szakmailag támogassa az óvoda- és iskolapszichológusokat. Ennek érdekében a gyakran előforduló támákhoz összegyűjtöttünk néhány fontos, többnyire magyar nyelvű, és sok esetben online is elérhető szakirodalmat: cikkeket, könyveket. A fő témákat betűrendben mutatjuk be, a témára rákattintva olvasható a szakirodalmak listája. Az oldalt folyamatosan bővítjük.
BULLYING, KORTÁRS BÁNTALMAZÁS
Jármi Éva (2015): „Iskolai bántalmazás megelőzésére és bántalmazást elutasító csoportnorma kialakítására irányuló gyakorlatsor és alkalmazási útmutató" https://tanitonline.hu/uploads/3448/Gyakorlatsor%20az%20iskolai%20b%C3%A1ntalmaz%C3%A1s%20megel%C5%91z%C3%A9s%C3%A9hez_OFI.pdf
M. Ribiczey, N.; Szabó, B. & Jármi, É. (2019). Bullying az óvodában – az óvodai bántalmazás sajátosságai. Alkalmazott Pszichológia 18(1): 91–112.
Nagy Annamária (2021): Az iskolai bántalmazásról röviden. Kézikönyv szülőknek és pedagógusoknak. Innovált Oktatásért Intézet. https://baptistaiskola.hu/images/HANDBOOK_PDF_ISKOLAI_BANTALMAZAS_HU.pdf
Twemlow, S. W. & Sacco, F. C. (2012) Miért nem működnek az iskolai bántalmazás-ellenes programok? Budapest, Flaccus Kiadó.
Várnai, D.; Jármi, É.; Arnold, P.; Demetrovics, Zs.; Németh, Á.; Kökönyei, Gy. & Örkényi, Á. (2018). A kortársbántalmazás (bullying) értelmezésének vizsgálata kvalitatív módszerrel – „Az iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása” (HBSC) vizsgálat módszertanának kiegészítésére. Magyar Pszichológiai Szemle. 73. 519-539. 10.1556/0016.2018.73.4.1.
ISKOLAPSZICHOLÓGIÁRÓL ÁLTALÁBAN
Bácskai Júlia (2003): Kezdeti tapasztalatok "saját élményem" az iskolapszichológiáról Iskolapszichológia füzetek 15. Budapest, ELTE PPK
N. Kollár Katalin, Szabó Éva, Páskuné Kiss Judit (2018): Az iskolapszichológia helyzete a Módszertani Bázisok szemüvegén át. Pszichoterápia, 1.
N. Kollár Katalin, Szabó Éva (2021): Az iskolapszichológia és a pszichológiaoktatás szerepe. Alkalmazott pszichológia 2021. 3. 05. 75–97. https://www.eltereader.hu/media/2021/12/AP_2021_3-web.pdf
P. Balogh, K. (szerk.1988): Iskolapszichológia. Budapest, Tankönyvkiadó.
Szabó Éva, N. Kollár Katalin, Hujber Tamásné (2015): A pedagógiai szakszolgálatokban végzett iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás szakterületi protokollja. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. pp.106. ISBN 978-963-9795-64-8
JÓLLÉT, POZITÍV PSZICHOLÓGIA AZ ISKOLÁBAN
Dweck, C.S. (2015): Szemléletváltás. HVG Kiadó Zrt. Budapest
Fodor Szilvia, Korényi Róbert (2019): Jóllét és teljesítmény az iskolában - A kibékíthető ellentét. In: Polonyi T., Abari K., Szabó F. (szerk.) Innováció az oktatásban. Oriold és Társai Kiadó, Budapest. 83-103
Fodor Sz., Somkövi B., Kovács E. (2018): Pozitív pszichológia a tanteremben – A „bővíts-építs” légkör megteremtése a nyelvórákon. In: Polonyi T., Abari K. (szerk). Pszichológia–Pedagógia–Technológia. Oriold és Társai Kiadó, Budapest. 9-21.
Fodor Szilvia (2024). Jólét vagy jóllét? A pszichés jóllét szerepe és mérése a fenntarthatóság és egy jól működő társadalom kialakításában 2. Magyar Tudomány 185 (5): 668–679. https://mersz.hu/mod/object.php?objazonosito=matud202405_f102762_i1
Fodor Szilvia (2024). Jólét vagy jóllét? A pszichés jóllét szerepe és mérése a fenntarthatóság és egy jól működő társadalom kialakításában 1. Magyar Tudomány 185 (4): 550–562. https://mersz.hu/mod/object.php?objazonosito=matud202404_f101589_i1
Fodor Szilvia (2022): Aranyló törésvonalak. A traumák és nehézségek elfogadása és beemelése a pozitív pszichológiába: a második hullám. Magyar Tudomány 183(7): 861-871. https://mersz.hu/mod/object.php?objazonosito=matud202207_f76894_i1
Fredrickson, B. L. (2013). A pozitív érzelmek hatalma. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Furlong, M.J., Gilman, R. E., Huebner, S. (2014). Handbook of Positive Psychology in Schools 2nd edition. Routledge.
Hamvai Csaba & Pikó Bettina (2008). Pozitív pszichológiai szempontok az iskola világában: a pozitív pedagógia kihívásai. Magyar Pedagógia, 108(1), 71–92. https://www.magyarpedagogia.hu/index.php/magyarpedagogia/article/view/433/420
Hoare, E., Bott, D. & Robinson, J. (2017). Learn it, Live it, Teach it, Embed it: Implementing a whole school approach to foster positive mental health and wellbeing through Positive Education. International Journal of Wellbeing, 7(3), 56–71. https://internationaljournalofwellbeing.org/index.php/ijow/article/view/645/625
Kern, M. L., Waters, L., Adler, A., & White, M. (2014). Assessing employee wellbeing in schools using a multifaceted approach: Associations with physical health, life satisfaction, and professional thriving. Psychology, 5(6), 500–513.
Kun Ágota, Szabó Anett (2017): Boldogságtényezők a pedagógusok munkájában. Magyar Pszichológiai Szemle, 72 (3). 281-310 . https://real.mtak.hu/67478/1/0016.2017.001.pdf
Oláh Attila (2004). Mi a pozitívuma a pozitív pszichológiának? Iskolakultúra, 14(11), 39–47. https://www.epa.hu/00000/00011/00087/pdf/iskolakultura_EPA00011_2004_11_039-047.pdf
Seligman, M. E. P. (2011). Flourish-élj boldogan! A boldogság és jól-lét radikálisan új értelmezése. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Seligman, M. E. P., Ernst, R. M., Gillham, J., Reivich, K., & Linkins, M. (2009). Positive education: positive psychology and classroom interventions. Oxford Review of Education, 35(3), 293–311. https://ppc.sas.upenn.edu/sites/default/files/positiveeducationarticle2009.pdf
Shankland, R. & Rosset, E. (2017). Review of brief school-based positive psychological interventions: A taster for teachers and educators. Educational Psychology Review, 29(2), 363–392.
Szabó Éva, Virányi Barbara (2011). Az iskolai kötődés jelentősége és vizsgálata. Magyar Pedagógia, 111(2): 111–125. https://www.edu.u-szeged.hu/mped/document/Szabo_MP1112.pdf
Szabó Renáta, Fodor Szilvia (2020): A pszichológiai tőke fogalma, jelentősége és fejlesztési lehetőségei az iskolában. Iskolakultúra 30(10): 65-82. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/33979/33221
Rendszerszemléletű Pozitív Oktatás: https://www.facebook.com/groups/824090101681877
KARAKTERERŐSSÉGEK
Fodor, Sz., Molnár, A. (2020). Karaktererősségek az iskolában. Fogalmak, jellemzők és a fejlesztésre irányuló intervenciók. Iskolakultúra 30 (4-5): 20-39. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/33378/32588
Lavy, S. (2019). A Review of Character Strengths Interventions in Twenty-First-Century Schools: their Importance and How they can be Fostered. Applied Research Quality Life, 1–24.
Molnár, A., Fodor, Sz. (2022). Pozitív pszichológia a munkahelyen: Az erősségek használata és fejlesztési lehetőségei a szervezetekben. Alkalmazott Pszichológia, 22(1): 147-176. http://ap.elte.hu/wp-content/uploads/2022/10/AP_2022_1_-7.pdf?fbclid=IwAR1pxhcS5abpCirXsgi3UscbrqJOahpAqVNAtfzZll-CDQ-Pzb1KUmfOR4
Krízis, krízisintervenció
https://www.gyasztanacsado.com/alapvetesek-tanorai-beszelgeteshez/
Egyéni krízistanácsadás lépésről lépésre - Útmutató pszichológusoknak: https://fejermepsz.hu/wp-content/uploads/2021/02/Krizistanacsadas-lepesrol-lepesre-_javitott.pdf
Veszteségek feldolgozása, kríziskezelés. Módszertani segédlet: https://docplayer.hu/18528195-Vesztesegek-feldolgozasa-kriziskezeles.html#google_vignette
Csürke József, Vörös Viktor, Osváth Péter és Árkovits Amaryl (2009, szerk.): Mindennapi kríziseink – A lélektani krízis és a krízisintervenció kézikönyve. Oriold és Társai, Budapest.
Haddad, Faddad, M.D., Gerson, Ruth, M.D. szerk. (2017): Hogyan segítsünk a krízisben levő gyermekeknek? Oriold és Társai, Budapest.
Hajduska Marianna (2008/2013): Krízislélektan. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
Kiss Enikő Csilla, Sz. Makó Hajnalka szerk. (2015): Gyász, krízis, trauma és a megküzdés lélektana. Pro Pannonia Kiadói Alapítvány, Pécs. https://real.mtak.hu/18599/1/Kiss%20Enik%C5%91%20Csilla%20-%20Sz%20Mak%C3%B3%20Hajnalka%20-%20Gy%C3%A1sz%20kr%C3%ADzis%20trauma%20%C3%A9s%20a%20megk%C3%BCzd%C3%A9s%20l%C3%A9lektana.indd.pdf
PÁLYAORIENTÁCIÓ
Kovács Mónika, Suhajda Csilla Judit (2023). Pályaorientációs protokoll pedagógusoknak. Szakmai-módszertani útmutató a pályaorientációs órák tervezéséhez, szervezéséhez és megvalósításához. Családbarát Magyarország Központ Nonprofit Közhasznú Kft, Budapest. https://csalad.hu/resources/pdf/Palyaorientacios_protokoll_online_olvashato.pdf
Páskuné Kiss Judit (2015): A pályaorientáció pszichológiai alapjai. Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen. https://psycho.unideb.hu/munkatarsak/paskune_kiss_judit/targyak/palyaorientacio_pszichologiai_alapjai.pdf
Savickas, M. (2019). Kézikönyv az élettervezési tanácsadáshoz. Felsőoktatási Tanácsadás Egyesület Budapest. https://www.feta.hu/sites/default/files/FETA%20K%C3%B6nyvek%2013_online.pdf
PEDAGÓGUSOKNAK AJÁNLHATÓ SZAKIRODALMAK
N. Kollár, K., Szabó, É. (szerk. 2017): Pedagógusok pszichológiai kézikönyve I-II-III. Budapest, Osiris. ISBN 978-963-276-279-1
https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/handle/123456789/2913
https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/handle/123456789/2902
https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/handle/123456789/2917
N. Kollár Katalin, Rapos Nóra (szerk. 2015): Tanár leszek. A társas és társadalmi szempontok az iskolai életben. Eötvös Kiadó, Budapest ISBN: 978-963-284-689-7 ISSN: 2416.2701 http://www.eltereader.hu/media/2015/11/Tanar_leszek_READER.pdf
TANULÁS
American Psychological Association (2015). A tanítás és tanulás 20 legfotosabb pszichológiai alapelve az alap- és középfokú oktatásban. https://www.apa.org/ed/schools/teaching-learning/top-twenty-principles-hungarian.pdf
TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Gyarmathy Éva (1991): Játékkatalógus. Iskolapszichológia 20. Budapest, ELTE
Holt, J. (1991): Az iskolai kudarcok, Budapest, Gondolat
Piros Vera (2017): Az iskolai tanulásra való készenlét és a tanulási zavarok és Korrekciós lehetőségek a tanulási zavarok esetén. In: N. Kollár, K., Szabó, É. szerk.: Pedagógusok pszichológiai kézikönyve I. 15. és 16. fejezet 501-540. Budapest, Osiris. ISBN 978-963-276-279-1
Tamás Márta (szerk.2002): Fejlesztőpedagógia. Budapest, Eötvös Kiadó.
Tamás Márta (szerk.2006): Integráció és inklúzió - Fejlesztő módszerek a közoktatásban. Budapest, Trefort Kiadó.
TANULÁSMÓDSZERTAN
de Bono, E.: Tanítsd meg önmagadat gondolkodni. Budapest, 1997, HVG Kiadó.
Deese,J.,Deese, E. K.: Hogyan tanuljunk? Budapest, 1992, Panem-McGraw-Hill (egyetemisták részére)
Dennison, P. E., Dennison, G. E.: Észkapcsoló agytorna. Budapest, 1991, Agykontroll GMK (mozgásos feladatok a két agyfélteke működtetésére)
Fischer, R.: Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni? Budapest, 2002, Műszaki Könyvkiadó.
Forrás-Biró Aletta: A tanulás tanulása és tanítása In: N. Kollár, K., Szabó, É. szerk. (2017): Pedagógusok pszichológiai kézikönyve I. 13. fejezet . 425- 451. Budapest, Osiris. ISBN 978-963-276-279-1
Fürch L., Hegyiné Ferch G., Martonné Tamás M., Szitó I.: Tanulási készség tréning serdülők számára. Iskolapszichológia sorozat 14. kötet Budapest, 1988, ELTE
Horányi Katalin: Tanuljunk tanulni. Budapest, 2002, Magyar Könyvklub.
Karácsony Sándor: Leckék a leckéről. Budapest, 1931, Az erő Kiadása (szellemes és mindmáig jó tanácsokat adó könyvecske)
Kerékgyártó É., Kórósi K. (2000) Feladatgyűjtemény a tanulási képesség fejlesztéséhez, OKI PTK, Budapest (elérhető OKI honlapról)
N. Kollár, K., M. Tamás, M. Tanulási szokások és módszerek. In: M. Tamás, M., N. Kollár, K. szerk. (2001) Iskolapszichológia 25. ELTE, Budapest 66 pp.
Oroszlány Péter: A tanulás tanítása.Tanári kézikönyv Budapest, 1998, AKG Kiadó
Szitó I.: Tanulási stratégiák fejlesztése. Iskolapszichológia sorozat 2 kötet Budapest, 1987, ELTE
RELAXÁCIÓ AZ ISKOLÁBAN
Bagdy E. 2017: Pszichofittnesz gyermekeknek, szülőknrk és nevelőknek. Kulcslyuk kiadó
Bagdy E. (2015): Stresszkezelés és relaxáció alkalmazása a testnevelésben. Magyar Diáksport Szövetség, Budapest.
https://www.scribd.com/document/338133644/TESIM-Stresszkezeles-es-relaxacio-alkalmazasa-a-testnevelesben-pdf
TRAUMA, TRAUMATUDATOSSÁG
Bruce D. Perry - Maia Szalavitz: A ketrecbe zárt fiú - és más történetek egy gyermekpszichiáter jegyzetfüzetéből. Park Könyvkiadó, 2019
Bruce D. Perry - Oprah Winfrey: Mi történt veled? - Életünk újraalkotásának kulcsa, a múlt traumáinak elengedése, Budapest, Édesvíz Kiadó, 2021. ISBN: 9789635072415
Bruce D. Perry - Maia Szalavitz, 2021- Szeretni születtünk. Park Kiadó
Bessel van der KOLK: A test mindent számon tart. Az agy, az elme és a test szerepe a traumafeldolgozásban. Ursus Libris, Budapest, 2020
Peter A. Levine: A tigris felébresztése. Ursus Libris, Budapest, 2017
Stephen W. Porges: Útmutató a polivagális elmélethez - A biztonságérzet átalakító ereje, Ursus Libris, 2022
Deb Dana: Lehorgonyozva, Ursus Libris, 2023
Elaine N. Aron: A szuperérzékeny szülő - https://www.libri.hu/konyv/elaine_n_aron.a-szupererzekenyszulo.html (több könyve van, a szuperérzékeny gyerek és az őt körülvevő felnőttek témában)
KURITÁRNÉ SZABÓ ILDIKÓ, Tisljár-Szabó Eszter: Úgy szerettem volna, ha nem bántottak volna. Oriold és társai Kiadó, Budapest, 2015
Judit HERMAN: Trauma és gyógyulás. Háttér Kiadó-Kávé Kiadó-Nane Egyesület, Budapest, 2003
VIRÁG Teréz: Emlékezés egy szederfára. Animula Kiadó, Budapest, 2000 Joachim Bauer: Miért érzem azt, amit te? Ursus Libris, Budapest, 2010
UJHELYINÉ NAGY ANIKÓ – KURITÁRNÉ SZABÓ ILDIKÓ (2020). Az ártalmas gyermekkori élmények hatása a felnőttkori egészségi állapotra – szakirodalmi összefoglaló, in: Mentálhigiéné és Pszichoszomatika 21 (2020) 1, 1–36. DOI: 10.1556/0406.21.2020.008
Mogyorósy-Révész Zsuzsanna: Érzelemszabályozás a gyakorlatban - Újrakapcsolódás a belső biztonsághoz, Kulcslyuk Kiadó Kft., 2021
Francine Shapiro: Győzd le a múltad! Medicina Kiadó, Budapest, 2016
Peter A. Levine: A trauma gyógyítása - Gyakorlati program tested bölcsességének újrafelfedezéséhez, Kulcslyuk Kiadó, 2021
Kiss Anna, Farkas Judit és Gyurkó Noémi: Mentőöv érzelmi viharok esetére - Érzelemszabályozás a gyakorlatban http://www.opai-addikt.hu/files/Onsegito-fuzet.pdf
Dr. Purebl György: Alacsony intenzitású pszichológiai intervenciók a mindennapi orvosi gyakorlatban, 2018.
Doing What Matters in Times of Stress: An Illustrated Guide – a WHO document
Traumatudatos intézményi működés: Letölthető protokoll és szűrőeszköz https://nobadkid.org/eclips/
Ártalmas gyermekkori tapasztalatok irodalom: http://medicalonline.hu/gyogyitas/cikk/negativ_gyerekkori_elmenyek_felnottkori_hatasai
Filmek, videók a trauma témához:
Kontroll nélkül. Systemsprenger (original title) 2019. https://www.imdb.com/title/tt8535968/
A létezés eufóriája. 2019. https://port.hu/adatlap/film/mozi/a-letezes-euforiaja-a-letezes-euforiaja/movie211684
Máté Gábor: A Trauma bölcsessége (The wisdom of trauma) https://videa.hu/videok/tudomany-technika/a-trauma-bolcsessege-magyar-felirat-stresszBsOeJFHZmXGNY0Uj
First Impressions – Első benyomások – Az erőszak hatása és a gyermek fejlődő idegrendszere – film a trauma hatásáról https://youtu.be/brVOYtNMmKk
Impala in collapsed immobility (Impala teljes mozdulatlanságban) https://www.youtube.com/watch?v=Ox7Uj2pw-80
Ellentétesen kormányozható bicikli https://www.youtube.com/watch?v=MFzDaBzBlL0
A trauma és az agyfejlődés ismereteinek beépítése a tanítás gyakorlatába (5X7perc): Stress, Trauma, and the Brain: Insights for Educators--The Neurosequential Model 1-5 rész
1. rész: https://www.youtube.com/watch?v=_3is_3XHKKs
2. rész: https://www.youtube.com/watch?v=COMwI2akgqM
3. rész: https://www.youtube.com/watch?v=oElS6AGwuxU
4. rész: https://www.youtube.com/watch?v=nqW2Xv16bWw
5. rész: https://www.youtube.com/watch?v=cNzkyFPA7Lc SE
Ukraine Task Force https://www.youtube.com/playlist?list=PLwRgVcZDcaczRgCrqguuGOvPYibqWKF39
https://mailchi.mp/traumahealing/seutf-1-year-anniversary?e=053857b88a
TED előadások
Kapcsolat fontossága: https://www.ted.com/talks/rita_pierson_every_kid_needs_a_champion?language=en
ACEs: https://www.ted.com/talks/nadine_burke_harris_how_childhood_trauma_affects_health_across_a_lifetime
Együttműködés:
https://tedxbeaconstreet.com/videos/rethinking-challenging-kids-where-theres-a-skill-theres-a-way/
Youtube csatorna - Neurosequential Network: https://www.youtube.com/channel/UCspw0bSjqeoFhyH7XUM_jGA
TRANSZGENERÁCIÓS TRAUMA
Edith Eva Eger (2021). A Döntés. Open Books.
Edith Eva Eger (2021). Az Ajándék. Open Books.
Fahidi Éva (2015). A dolgok lelke. Ariel International Kft.
Orvos-Tóth Noémi: Örökölt sors - Családi sebek és a gyógyulás útjai, Kulcslyuk Kiadó Kft., 2018
Orvos-Tóth Noémi: Szabad akarat, Jelenkor Kiadó, 2021
Joanne Barron, Lynne Friedmann-Gell: Örökölt sebeink gyógyítása - Interaktív könyv a transzgenerációs traumák felismeréséhez és a gyógyuláshoz, Kulcslyuk Kiadó, 2023
TEHETSÉG
Bajor P., Balogh L., Bucsi Szabó Zs., Polonkai M., Révész Gy. B. (szerk. 2019). A tehetség kézikönyve. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Budapest. https://tehetseg.hu/sites/default/files/kezikonyv/nk_mind_0.pdf
Gyarmathy É. (2006). A tehetség – fogalma, összetevői, típusai, azonosítása. ELTE Kiadó, Budapest.
Gyarmathy É. (2007). A tehetség – Háttere és gondozásának gyakorlata. ELTE Kiadó, Budapest
Gyarmathy É. (2009). Atipikus agy és a tehetség I. - Tehetség és a neurológia hátterű teljesítményzavarok valamint az Asperger szindróma. Pszichológia, 29, 4. 377–390. https://real.mtak.hu/8838/1/GyarmathyAtip1.pdf
Gyarmathy É. (2010). Atipikus agy és a tehetség II. - Az átütő tehetség és a tehetségvizsgálatok ma. Pszichológia. 30, 1, 31–41. https://real.mtak.hu/8837/1/GyarmathyAtip2.pdf
Gyarmathy É. (2010). A tehetséggondozás pszichológiája. Magyar Pszichológiai Szemle, 65. 2. 221–221. https://real.mtak.hu/8825/1/MPSZ04Gyarmathy.pdf
Fodor, Sz., Olajos, T. (2023). A munkahelyi tehetségmenedzsment alapjai. In: Malét-Szabó E., Münnich, Á., Olajos, T., Fodor, Sz. (szerk.) A rendészeti tehetségek kompetencia alapú kiválasztási rendszere. Budapest: Belügyminisztérium, pp 53-65. https://bm-tt.hu/wp-content/uploads/2023/12/Rendeszeti-tehetsegek-kompetencia-alapu_PDF.pdf
Fodor Szilvia (2022). Az óvodai tehetséggondozás lehetséges irányvonalai és témái. Tehetség 30(2). 4-8. https://www.researchgate.net/publication/361331270_Az_ovodai_tehetseggondozas_lehetseges_iranyvonalai_es_temai
Fodor Szilvia, Kovács Kristóf (2021). A kognitív képességek és a tehetség természete és meghatározói. In: Pléh Csaba (szerk.): Pszichológia Kézikönyv. Akadémiai Kiadó, Budapest. 10.1556/9789634546399 https://www.researchgate.net/publication/357579580_A_kognitiv_kepessegek_es_a_tehetseg_termeszete_es_meghatarozoi_In_Pleh_Csaba_szerk_Pszichologia_Kezikonyv_Akademiai_Kiado_Budapest_1015569789634546399
Fodor Sz., Páskuné Kiss J., Máth J., Fehér Á. (2021): A tanórán és iskolán kívüli elfoglaltságok motivációjának kvalitatív vizsgálata kiemelkedő kognitív képességű tanulóknál. Magyar Pszichológia Szemle, 76(2): 393-420. https://akjournals.com/view/journals/0016/aop/article-10.1556-0016.2021.00012/article-10.1556-0016.2021.00012.xml
Herskovits M., Ritoók M. (szerk. 2013). Tehetségek vonzásában. A tehetséges fiatalok segítése az életvitel tanácsadó szolgálatok módszertani támogatásával. Felsőoktatási Tanácsadás Egyesület, Budapest. https://www.feta.hu/sites/default/files/tehetsegek_vonzasaban_szines_ket_oldalas.pdf
Olajos, T., Fodor, Sz. (2023). A felnőttkori tehetség pszichológiai jellemzői. In: Malét-Szabó E., Münnich, Á., Olajos, T., Fodor, Sz. (szerk.) A rendészeti tehetségek kompetencia alapú kiválasztási rendszere. Budapest: Belügyminisztérium, pp 9-30. https://bm-tt.hu/wp-content/uploads/2023/12/Rendeszeti-tehetsegek-kompetencia-alapu_PDF.pdf
Magyar Tehetségsegítő Szervezetek ’Tehetségkönyvtár’ sorozata: https://tehetseg.hu/tehetsegkonyvtar