„Én így csinálom!”
A havonta rendszeresen megrendezett online Bázis előadások 2024. októberi 18-i alkalma különleges lehetőséget nyújtott az egymástól való tanulásra, a tudásmegosztásra. Ezen a napon ugyanis a szokásunktól eltérően nem egy központi témát jártunk körül, hanem az augusztusban kiküldött felhívásunkra jelentkező gyakorló iskola- és óvodapszichológusok jó gyakorlataiból hallhattunk négy különálló, érdekfeszítő előadást.
Először Horváth Zsóka Dorottya mutatta be az "Állati jó" kártyák - projektív eszköz és alkalmazásai óvodás kortól felnőtt korig" c. előadását, amelyben a saját maga által fejlesztett állatos kártyák használatának lehetőségeit ismertette. A projekció folyamatára épített, mese-, szimbólum- és művészetterápiás elemekkel gazdagított eszköz különösen alkalmas a verbális érzelemkifejezésben gátoltabb célcsoportokkal, illetve életkorukból adódóan az óvodás- és kisiskolás korosztállyal való munkában.
Ujházi-Tóth Enikő „Az Üveghegyen innen és túl - mesefoglalkozások az óvodásoknak és kisiskolásoknak” címmel tartott bemutatójában az általa horgolt gyönyörű állatfigurák és a hozzájuk kapcsolódó mesék álltak a középpontban. Különösen érdekes volt, hogy az előadó szerint a szociális és érzelmi tanulást elősegítő foglalkozások nemcsak a gyerekek számára jelentenek fejlődési lehetőséget, hanem az ezt végző pszichológus számára is feltöltődést jelenthet a horgolás, a manuális tevékenység és a saját eszközzel végzett munka öröme.
Burány Ivett egy praktikus eszközt mutatott be, amellyel az óvodapszichológusok adminisztratív munkáját lehet jelentősen megkönnyíteni és az elvégzett tevékenységeket számontartani. Az általuk készített munkanapló egységesen, jól strukturáltan és átláthatóan rendszerezi az intézménypszichológiai munkakör sajátos feladatköreit, így nem csak a munka adminisztrálását és nyomonkövetését segíti, hanem az összefoglalók, statisztikák készítéséhez is nagy segítséget nyújt.
A délelőtt utolsó előadója Farkas Erika volt, aki a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei krízisprotokollt és az SOS kríziskiadványt mutatta be. A protokoll egy példaértékű szakmai összefogás eredményeként születhetett meg néhány évvel ezelőtt, amely összefogja a megyei szakemberek krízissel kapcsolatos munkáját, ezáltal pedig kézzelfogható és gyakorlatias útmutatást nyújt az intézményeknek és az intézménypszichológusoknak krízishelyzet esetén.
Mindegyik előadás nagyszerűen illusztrálta a szakmai elkötelezettség, a kreativitás és a professzionalitás jelenlétét, és bebizonyította, hogy milyen gazdag tudással bír az iskola- és óvodapszichológusok közössége. A hallgatóság is aktívan kapcsolódott a témákhoz, jó volt tapasztalni a kollégák egymás iránti érdeklődését és elismerését. Az esemény sikerén felbuzdulva és a már meglévő további jelentkezők számát látva biztosan állíthatjuk, hogy lesz még ilyen alkalom.